søndag 27. desember 2009

Carpe diem

Sannhet og sigaretter starter nå. Mitt første blogginlegg handler om å stå opp. Om rutiner. De sanne rutinene. Rutiner som jeg har falt inn i uten refleksjon. Rutiner jeg ikke er spesielt stolt over å ha, men som er en stor del av min identitet.

Det har blitt slik at når jeg står opp om mårran så gidder jeg ikke dusje. Vi har så liten varmtvannsbereder. Vannet er uansett kaldt etter at han jeg bor sammen med, som faktisk har en jobb, har dusja ca fire timer tidligere. Jeg pleier å gå ut på balkongen og ta en røyk mens jeg tenker at nå er det på tide å slutte å røyke. Det gjør jeg hver dag.

Når jeg har røyka inn til filteret så kjenner jeg at kaffe hadde vært midt i blinken. Jeg labber til stamkaféen og bestiller kaffe med melk. Jeg plasserer kaffekoppen på et utebord og tenner en ny sigarett. Vil nødig la det gå mer enn ti minutter mellom hver nikotintilførsel. Man må jo holde liv i tanken på røykeslutt. Den tanken kommer kun når jeg fysisk plasserer filteret mellom leppene og tar et realt magadrag. Motivasjonen må holdes vedlike. Derfor røyker jeg tredve om dagen.

Etter en halv kopp kaffe og tre trekk nikotin, kjenner jeg at Tjernobylulykken er i ferd med å få en definitiv reprise. Det er på tide å hive seg inn på avlukket før kjernekraftverket går i lufta. Etter et godt kvarter på ramma kan det konstateres at kaféens lille rom bare kan benyttes som torturkammer for krigsforbrytere fra nå av. Det står selvfølgelig alltid en blond gravid dame i kø når jeg ramler ut av Guantanamo-basen. Lite aner hun at hun er på vei inn i helvetes forgård. Fosteret får kontakt med livets realiteter litt tidligere enn planlagt. Jeg smiler pent og finner det nødvendig å fordufte rimelig brennkvikt.

Befinner meg snart hjemme på balkongen med en sigg i kjeften. Gidder ikke spise frokost. Matlysten blir borte når jeg tar en røyk. Fyrer en røyk til med gloen fra den forrige. Ikke flere fyrstikker igjen. En god unnskyldning for å kjederøyke. Kjederøyker to til. Så drikker jeg et glass vann og svelger et par vitaminpiller. Jeg rusler på seven og investerer i en lighter. Nyinnkjøpet må testes så jeg tar en røyk med han som jobber på seven. Hyggelig start på dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar